Aktiviteter

Det kan du prøve

Gymnastik og dans

  • Dans og Bevægelse, Pensionist Idræt 

Med Dans og Bevægelse hos Pensionist Idræt kommer du igennem forskellige slags danseformer som salsa og lanciers. Du får mulighed for at bevæge hele kroppen til god musik og i godt selskab. Udover dansebegejstringen, får du samtidig styrket balance og kropsholdning. Det er altså både effektivt for dit fysiske og mentale helbred!

  • Gymnastik, Aktivitetshuset Baldersgade

Skab mere velvære i din hverdag med gymnastik. Der er en masse at hente her: forbedret kondition og balance, mindre risiko for at komme til skabe og socialt fællesskab. Og så gymnastikken let at tilpasse, så alle kan være med.

  • Gymnastik v. Heidi Kynde 

Heidi Kynde har været et stort hit med sin online tirsdagstræning, og nu kan du heldigvis møde hende igen til en god og effektiv gang gymnastik. Som altid kan alle være med og få et stort udbytte af træningen.

  • Jerusalema Dance, Pensionist Idræt

Som noget nyt kan du prøve at danse med til det sydafrikanske dansehit, der gik verden rundt under nedlukningen. De simple og sjove trin garanterer godt humør, og musikken får du muligvis med hjem, da det er en decideret ørehænger.

  • Kinesisk Gymnastik, SeniorCentret Sct. Joseph

Denne form for kinesisk gymnastik giver dig lov til at få hele kroppen inddraget og få pulsen på. Gymnastikformen består af en række effektive klappe- og vejrtrækningsøvelser, som du bliver guidet sikkert igennem.

  • Linedance, SeniorCentret Sct. Joseph

SeniorCentret Sct. Joseph kombinerer leg, bevægelse, glæde og samhørighed, og resultatet er en sjov og anderledes måde at få din krop i gang.  Med dans får du gang i flere sanser på én gang og holder hjernen frisk. Det kræver ikke det store dansetalent at være med; her er plads til både danseentusiaster og nybegyndere.

  • Silent FIT v. Julie Doctor, Silent FIT

Med Silent FIT kan du træne og danse i en lydboble med musik og instruktørens coaching i ørene. Lyden går klart og tydeligt igennem, lige meget hvor du står, og du kan selv justere lydniveauet! Silent FIT skaber en unik træningsform, hvor fællesskab og nærvær forstærkes!

  • Stolegymnastik, Amager Seniorklub

Stolegymnastik giver dig mulighed for at træne styrke, balance og koordination i trygge og hyggelige rammer. Med stolen som både redskab og støtte, er denne gymnastikform særdeles oplagt til dig, der er udfordret på mobilitet og balance. Den trygge træningsform gør, at du kan opbygge eller genopbygge bevægelser, der hjælper dig i hverdagen. Hos Amager Seniorklub er der samtidig altid mulighed for at kombinere træningen med en hyggelig kop kaffe og samvær.

Balance, fordybelse og hjernegymnastik

  • Lær at falde rigtigt – faldteknik, I Bedste Fald
Faldulykker er blandt de mest normale skader hos seniorer, men du kan lære at reducere skaderne betydeligt og samtidig mindske frygten for at falde! Brug en halv time i selskab med I Bedste Fald og bliv guidet igennem nyttige faldteknikker i trygge rammer.
  • QiGong, Rummet for Tai Chi Chuan Udøvere

QiGong er en form for mindfulness, der lærer dig at bruge kroppen mere hensigtsmæssigt. Det er en dejlig afstressende metode, der lader dig arbejde med hele kroppen. Motionsformen passer til dig, der både vil arbejde med fysiske og mentale aspekter af dit helbred. Med QiGong får du nemlig lov til at være helt og holdent tilstede i nuet. Det er noget, der skal afprøves, så kom endelig og vær med!

  • SMART træning v. Heidi Kynde 

Du kan også møde Heidi Kynde til SMART træning, hvor du træner din hjerne gennem fysiske øvelser. Du får sat dine motoriske, sensoriske og logiske evner i spil, og forbedrer ting som koncentration, hukommelse og fysisk formåen.

  • Tai Chi Chuan, Rummet for Tai Chi Chuan Udøvere

Tai Chi Chuan er kendetegnet ved rolige, flydende bevægelser og er en form for indre kampkunst. Her får du trænet både krop og sind. Tai Chi Chuan er brugbart på mange forskellige områder, og du kan få stor gavn af det, hvad end du vil træne koordination og balance, arbejde på indre ro eller synes, at selvforsvar lyder spændende!

  • Tai Chi Workshop, Folkets Tai Chi

Kom forbi til en god og grundig Tai Chi workshop hos Folkets Tai Chi og bliv klogere på den langsomme og beroligende kampkunst, der styrker både krop og sind og fremmer indre ro.

  • Yoga, Mona Skak

Det er med god grund, at yoga er blevet utrolig populært. Yogatræning kan hjælpe dig med at styrke din krop og balance, lindre de skavanker, der generer dig i hverdagen, og så er det samtidig en god måde at finde ro i både krop og sind. Mona Skak tager dig med igennem en yogasession, hvor alle kan være med.    

Boldspil

  • Badminton, Frederiksberg Badminton, FBK

Med badminton får du dækket både motions- og fællesskabsbehovet. Badminton kan spilles på alle niveauer, og det er givende lige meget hvilket niveau, der spilles på. Sporten er derfor både for dig, der har spillet badminton i mange år og dig, der aldrig har svunget en ketsjer før.

  • Bowls, DGI Storkøbenhavn

Bowls er en underholdende blanding af petanque og curling. Her er teknik og koncentration i fokus, og fysikken spiller ingen rolle. Det hyggelige spil er derfor perfekt til seniorer, der leder efter en sjov og mild træningsform!

  • Curling, Pensionist Idræt & Amager Seniorklub

Vær med når Amager Seniorklub finder curlingsættet frem! Med indendørs curling får du mulighed for at spille den populære præcisionssport uden at komme på glat is. Spillet er en sjov og mild motionsform, der er velegnet for alle seniorer, også for folk i kørestol.

  • Floorball, BK Skjold & CPH Floorball Club

Vil du prøve en sjov og simpel sportsgren, er Floorball et godt valg. Den hockeylignende sport spilles med stave og plastikbolde og foregår i et tempo, hvor alle kan være med! Floorball passer godt ind i et aktivt seniorliv, da det både holder kroppen i gang, giver holdfællesskab og samtidig er væsentlig mere stille og roligt end hockey.

  • Fodboldfitness, Idrætsfællesskabet

Fodbold Fitness er godt for både humør og kondition! Som navnet antyder, kombinerer sporten fodbold- og fitnesstræning, og resultatet er både givende og sjovt. Træningen kombinerer intervaltræning, udholdenhedstræning og styrketræning; der er altså rigtig meget at hente her. I denne sportsgren er det helt okay, hvis du ikke er så god til fodbold, eller ikke ved så meget om det. Bare trop op og vær med!

  • Håndbold, Københavns Håndboldklub 60+

I afdelingen for 60+ hos Københavns Håndboldklub spilles der håndbold uden kropskontakt, og ingen kommer til skade. Med håndboldfitness bliver du både del af et hyggeligt socialt fællesskab og får skabt en god rutine med fast ugentlig træning – begge dele er med til give dig et godt og langt liv! Det kræver naturligvis ingen håndbolderfaring, og alle kan være med.

  • MotionsFloorball, Idrætsfællesskabet

Kom forbi Idrætsfællesskabet og afprøv MotionsFloorball. Det er en sjov og intens sportsgren med spilleregler, der sikrer, at ingen kommer til skade. 

  • Petanque (indendørs), DGI Petanque

Kom og ram grisen! Fysikken er ikke det vigtigste i petanque, men du kommer til gengæld langt med strategi, koncentration og øvelse. Spillet er oplagt for dem, der holder af hyggeligt samvær og leder efter en aktivitet, hvor alle kan være med.

  • Stolefloorball, Amager Seniorklub

I stolefloorball har du mulighed for at spille det sjove og hyggelige spil i mindre intense rammer. Spillet spilles med to hold, der sidder på stolerækker, og så gælder det ellers om at score på hinandens mål. Aktiviteten er oplagt for dig, der elsker en god, venskabelig konkurrence, men ikke helt har fysikken til at spille normal floorball.

 

Udendørstræning, puls og styrke

  • Cirkeltræning, FamFit

I cirkeltræning er der opsat forskellige træningsposter i en cirkel. Ved hver post er der en fysisk øvelse, som du laver, hvorefter du og de andre deltagere skifter position og arbejder jer rundt i cirklen. På den måde kommer du igennem forskellige øvelser på en sjov og anderledes måde. Cirkeltræning træner både kondition og styrke og er en meget fleksibel træningsform.

  • Gå dig glad, Dansk Vandrelaug

Kom med på en hyggelig vandretur med Dansk Vandrelaug. Der er mange gode fordele ved en regelmæssig gåtur; du får sænket dit blodtryk og forebygger både hjertekarsygdomme og stress.  Samtidig er det en fleksibel og skånsom motionsform, der giver dig et friskt pusterum. Det er også en god mulighed for at deltage i et socialt fællesskab, da det er nemt og hyggeligt at få en god snak undervejs. Dansk Vandrelaug laver to ture på dagen, hvor du kan gå med. Gåturen tager ca. 30 min. og vi går omkring 3 km i roligt tempo.

  • Havestolsgymnastik, Aktivcenter Sløjfen

Aktivcenter Sløjfen skifter de normale stole ud med havestole og giver dig mulighed for en mild udendørsaktivitet i trygge rammer. Ligesom normal stolegymnastik er havestols-varianten god for dig, der gerne vil holde dig aktiv, men til tider har brug for at støtte dig til noget. Det er en brugbar gymnastikform, der lader dig træne både styrke, koordination og balance – alt sammen noget, der hjælper dig i hverdagen Derudover er hyggen og det sociale element selvfølgelig også en stor del af charmen.

  • Roning, Roklubben Skjold

Roklubben Skjold har en senior-afdeling, hvor du har mulighed for at vedligeholde og styrke din krop i et hyggeligt fællesskab. Udover en god fysik er der også mange, der finder stor ro og glæde i denne træningsform. Du behøver ikke at kaste dig ud i intens roning for at få noget ud af det – bare kom forbi på dagen og hav det sjovt!

  • Udendørs petanque, Amager Seniorklub

Hos Amager Seniorklub har du mulighed for at spille petanque udendørs i rare omgivelser. Spillet er en mild motionsform, hvor diverse skavanker ikke står i vejen for et godt spil. Men du får samtidig holdt kroppen aktiv og træner koordination og balance. Seniorklubben er også gode til at kombinere spillet med en god gang hygge og kaffe.

Nyhedsbrev

Spring for Livet og vores dygtige samarbejdspartnere afholder aktiviteter hele året rundt. Gå ikke glip af vores mange gratis tilbud – Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyt om vores kommende arrangementer, gode tips og inspiration til et sjovt og sundt seniorliv.

Dine oplysninger er sikre hos os, og du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik. ​

Nyhedsbrev

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Scroll til toppen